مروری بر تاثیر روش تدریس مبتنی بر فعالیت های آزمایشگاهی و استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی بر یادگیری دانشجویان ترم اول رشته شیمی
کد مقاله : 1233-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
فرنوش زارع کاریزی- *1، احمد کرمی2، ابوالفضل یعقوبی2
1دانشگاه فرهنگیان تهران
2معلم آموزش پرورش
چکیده مقاله
دانشجویان رشته شیمی به ویژه دانشجویان سال اول اغلب با مشکلات حاصل از حجم بالای موضوعات پیشرفته‌تر نسبت به مفاهیم دبیرستان دست و پنجه نرم می‌کنند، که نیاز به درک قوی از اصول انتزاعی و مدل‌سازی دارد. از اینرو ترکیب تحقیقات آزمایشگاهی و نرم‌افزارهای شبیه سازی در آموزش شیمی مقطع کارشناسی، به طور فزاینده‌ای حیاتی شده است تا درک مفهومی عمیق و مهارت‌های عملی را در میان دانشجویان کارشناسی تقویت کند. همچنین فعالیت های گروهی و آزمایشگاهی انگیزه دانشجویان را افزایش می دهد. هدف مطالعه حاضر با رویکرد کیفی، توصیفی و کتابخانه ای مطالعه مزایای آموزشی ترکیب آزمایش‌های عملی سنتی با ابزارهای نرم‌افزاری مدرن در بهبود نتایج یادگیری دانشجویان بررسی می‌کند. نتایج نشان داد که تحقیقات آزمایشگاهی مهارت‌های تفکر انتقادی و طراحی آزمایشی را بین دانشجویان افزایش می دهد. در عین حال استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی ازجمله شبیه سازی آزمایشگاهی موانع کاوش آزمایش‌های خطرناک یا پرهزینه را کاهش می دهد. هم چنین نرم افزارهای مولکولی توانایی درک دانشجویان از مباحثی چون دینامیک مولکولی و مکانیسم های واکنش های آلی را افزایش می دهد. یافته‌ها بر اهمیت گنجاندن این روش‌ها در برنامه‌های درسی شیمی تأکید می‌کنند تا دانشجویان را برای چالش‌های علمی واقعی آماده کنند، و پیشنهاد اصلاحات برنامه درسی را می‌دهند که تعادل بین یادگیری تجربی و دیجیتال را برای تأثیر آموزشی بهینه برقرار کند.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، دانشجویان شیمی کارشناسی، فعالیت های آزمایشگاهی، نرم افزارهای آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر