تقویت یادگیری شیمی با رویکرد پژوهش‌محور: چارچوبی برای یادگیری فعال و کشف مفهومی
کد مقاله : 1234-CHEMCONF7
نویسندگان
امیر محمد بهرامی مداح *1، حسین رضائی2، محمد صالحی اول3
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران، ایران.
2کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران
3دانشجو کارشناسی ارشد شیمی فیزیک، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران
چکیده مقاله
علم شیمی به‌عنوان یکی از شاخه‌های بنیادین علوم تجربی، نقش مهمی در زندگی روزمره و توسعه پایدار جوامع ایفا می‌کند. با این حال، یادگیری شیمی برای دانش‌آموزان اغلب دشوار و انتزاعی است و روش‌های سنتی تدریس، که بر حفظ مفاهیم و بیان حقایق تمرکز دارند، توانایی درک عمیق و ماندگار مفاهیم را محدود می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربرد رویکرد یادگیری مبتنی بر پژوهش در آموزش شیمی، به‌صورت مروری روایتی انجام شد و مطالعات مرتبط با این رویکرد در کلاس‌های شیمی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهند که یادگیری مبتنی بر پژوهش، فرآیند یادگیری را به شکل فعال، تعاملی و کشف‌محور ارائه می‌کند و با ترغیب دانش‌آموزان به طرح پرسش، تولید فرضیه، کاوش و تفسیر داده‌ها، امکان درک مفاهیم شیمی به‌صورت عمیق و پایدار را فراهم می‌آورد. چارچوب ارائه‌شده شامل مسیرهای مختلف چرخه یادگیری است که انعطاف‌پذیری و قابلیت تطبیق با شرایط متنوع کلاس و محیط آموزشی را فراهم می‌کند. همچنین، این روش با ایجاد فرصت‌های بحث و بازخورد، توانایی حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان را تقویت می‌کند. معلمان با هدایت هدفمند و طراحی فعالیت‌های پژوهشی مناسب، می‌توانند انگیزه و هیجانات مثبت فراگیران را افزایش دهند و زمینه‌ی یادگیری خودآموز و مشارکتی را فراهم کنند. در نتیجه، به‌کارگیری یادگیری مبتنی بر پژوهش در آموزش شیمی نه تنها کیفیت و عمق یادگیری را ارتقا می‌دهد، بلکه موجب تثبیت مفاهیم علمی در ساختار شناختی دانش‌آموزان و توسعه توانایی‌های پژوهشی و حل مسئله آن‌ها می‌شود. این رویکرد، به‌عنوان مدلی کارآمد و علمی برای تدریس شیمی در مدارس توصیه می‌گردد.
کلیدواژه ها
یادگیری مبتنی بر پژوهش، آموزش شیمی، یادگیری فعال، سازنده‌گرایی، درک مفاهیم علمی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر