مطالعه تطبیقی نظام آموزشی ایران و استرالیا با تأکید بر آموزش شیمی
کد مقاله : 1239-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
طاهره رمضانیان *1، سید محسن موسوی2
1آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
یکی از راه‌های بازنگری و بررسی برنامه‎های درسی، انجام مقایسه تطبیقی به‎منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه مورد نظر است. در واقع رشد و پیشرفت هرکشور، مرهون بررسی انتقادی نظام آموزشی آن کشور و مقایسه تطبیقی با نظام‎های آموزشی موفق است. در راستای این سیاست، شناسایی ویژگی‎های آموزش و پرورش کارا و اثربخش از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقایسه‎ای و بر اساس تحلیل محتوا انجام شده است. در این پژوهش که با هدف شناخت ابعاد آموزش و پرورش کشور ایران و مقایسه تطبیقی با کشور استرالیا نگاشته شده است. با بررسی سیر تحول آموزش و پرورش کنونی دو کشور مذکور، رویکرد و اهداف نظام آموزشی دو کشور و روش‎های ارتقای رشد تحصیلی دانش‎آموزان در آموزش شیمی مورد مطالعه قرار می‎گیرد و در ادامه تصویری تطبیقی از نظام آموزشی دو کشور، ترسیم و با مقایسه آن‎ها راهکارهایی واقع‌بینانه و عملی جهت بهبود و رفع مشکلات آموزش و پرورش کشورمان پیشنهاد می‎شود. نتایج به‎دست آمده، شباهت‎ها و تفاوت‎های ملاحظه‎پذیری بین عناصر اصلی برنامه درسی دو کشور از نظر اهداف، محتوا، روش‎های تدریس و شیوه‎های ارزشیابی نشان می‌دهد. در نتیجه مقایسه تطبیقی این دو برنامه، تصویری از نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی ایران را برای برنامه‎ریزان و سیاستگذاران آموزشی مشخص می‎کند و می‎توان با تجدید نظر در روش‎های تدریس بر اساس رویکردهای فرایندی، توسعه و تجهیز مراکز و عرصه‎های یادگیری و متناسب‌ سازی محتوا با نیازهای بومی و به‌روز جامعه، گام بلندی در جهت بهبود کیفیت برنامه درسی و رویکردهای آموزشی برداشت.
کلیدواژه ها
مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، آموزش شیمی، ایران، استرالیا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر