| مطالعه تطبیقی نظام آموزشی ایران و استرالیا با تأکید بر آموزش شیمی |
| کد مقاله : 1239-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
طاهره رمضانیان *1، سید محسن موسوی2 1آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج 2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| یکی از راههای بازنگری و بررسی برنامههای درسی، انجام مقایسه تطبیقی بهمنظور شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه مورد نظر است. در واقع رشد و پیشرفت هرکشور، مرهون بررسی انتقادی نظام آموزشی آن کشور و مقایسه تطبیقی با نظامهای آموزشی موفق است. در راستای این سیاست، شناسایی ویژگیهای آموزش و پرورش کارا و اثربخش از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقایسهای و بر اساس تحلیل محتوا انجام شده است. در این پژوهش که با هدف شناخت ابعاد آموزش و پرورش کشور ایران و مقایسه تطبیقی با کشور استرالیا نگاشته شده است. با بررسی سیر تحول آموزش و پرورش کنونی دو کشور مذکور، رویکرد و اهداف نظام آموزشی دو کشور و روشهای ارتقای رشد تحصیلی دانشآموزان در آموزش شیمی مورد مطالعه قرار میگیرد و در ادامه تصویری تطبیقی از نظام آموزشی دو کشور، ترسیم و با مقایسه آنها راهکارهایی واقعبینانه و عملی جهت بهبود و رفع مشکلات آموزش و پرورش کشورمان پیشنهاد میشود. نتایج بهدست آمده، شباهتها و تفاوتهای ملاحظهپذیری بین عناصر اصلی برنامه درسی دو کشور از نظر اهداف، محتوا، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی نشان میدهد. در نتیجه مقایسه تطبیقی این دو برنامه، تصویری از نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی ایران را برای برنامهریزان و سیاستگذاران آموزشی مشخص میکند و میتوان با تجدید نظر در روشهای تدریس بر اساس رویکردهای فرایندی، توسعه و تجهیز مراکز و عرصههای یادگیری و متناسب سازی محتوا با نیازهای بومی و بهروز جامعه، گام بلندی در جهت بهبود کیفیت برنامه درسی و رویکردهای آموزشی برداشت. |
| کلیدواژه ها |
| مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، آموزش شیمی، ایران، استرالیا |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |