| بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی بر درک مفاهیم مولکولی در درس شیمی |
| کد مقاله : 1242-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
یگانه گلستانی راد *1، هلیا عابدی1، شهره فردادوند2 1دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید رجایی اصفهان 2دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید رجایی دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان |
| چکیده مقاله |
| با پیشرفت فناوریهای نوین و توسعه هوش مصنوعی، فرصتهای قابلتوجهی برای بهبود فرآیند یاد دهی و یادگیری در آموزش علوم، به ویژه در درس شیمی فراهم شده است. مفاهیم مولکولی در شیمی از جمله موضوعات پیچیده و انتزاعی هستند که درک آنها برای دانشآموزان دشوار است . استفاده از روشهای نوین تدریس و فن آوری های نوین آموزشی می تواند زمینه یادگیری فعال ودرک بهتر این مفاهیم را فراهم سازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی بر درک مفاهیم مولکولی در درس شیمی با مرور نظام مند منابع علمی معتبر داخلی و خارجی انجام شد. در این پژوهش، مقالات معتبر مرتبط با تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در آموزش مفاهیم شیمی ( مفاهیم مولکولی) بر یادگیری یادگیرندگان مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههابا روش تحلیل محتوای کیفی استخراج و دستهبندی شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی موجب ارتقای درک مفاهیم مولکولی، افزایش انگیزه و علاقهمندی دانشآموزان، تقویت مهارتهای تحلیلی ، تفکر علمی و ایجاد یادگیری شخصیسازیشده میشود. همچنین، استفاده از شبیهسازیهای تعاملی و بازخورد هوشمند موجب میگردد که دانشآموزان بتوانند روابط بین ساختارهای مولکولی و واکنشهای شیمیایی را بهصورت عمیق و پایدار فراگیرند. این پژوهش می تواند نقش مؤثری در تحول روشهای تدریس و یادگیری مفاهیم شیمی داشته باشد و نشان دهد که استفاده از هوش مصنوعی در تدریس شیمی می تواند بهعنوان ابزار کمکی و همیار معلم، ضمن افزایش تعاملات آموزشی ،کیفیت یادگیری را بهبود بخشد |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، آموزش شیمی ، مفاهیم مولکولی، یادگیری فعال |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |