جایگاه مسئولیت اجتماعی در محتوای کتاب شیمی یازدهم
کد مقاله : 1244-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
سارا پورقربان *1، مهشید گلستانه2
1دانشجو معلم
2گروه آموزش شیمی- دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، تحلیل جایگاه مؤلفۀ مسئولیت اجتماعی در محتوای کتاب درسی شیمی پایۀ یازدهم (چاپ 1404) است. امروزه، آموزش شیمی علاوه بر انتقال مفاهیم تخصصی، بر تربیت شهروندانی مسئول و کنشگر که پیامدهای اجتماعی و زیست‌محیطی علم را درک می‌کنند، تأکید دارد. مسئولیت اجتماعی درک تأثیرات علم شیمی بر جامعه و احساس تعهد برای مشارکت در حل چالش‌های مرتبط است که ذیل سواد شیمیایی و آموزش برای توسعۀ پایدار تعریف می‌شود. این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شده و واحدهای تحلیل آن شامل متون، پرسش‌ها، فعالیت‌ها، جداول و تصاویر کتاب بوده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که کتاب شیمی یازدهم، از طریق پرداختن به مسائل بومی و جهانی مانند مدیریت منابع تجدیدناپذیر، امنیت غذایی، پسماندهای پلاستیکی و ردپای زیست‌محیطی، و نیز ترویج فرهنگ مصرف بهینه و حمایت از فناوری‌های سازگار با محیط زیست به مولفه مسئولیت پذیری اجتماعی توجه نموده است. با این حال، تحلیل محتوا حاکی از آن است که توزیع و تأکید بر این مؤلفه در فصول کتاب یکسان نبوده و روندی کاهشی از فصل اول به فصل سوم داشته است. به طور کلی، هرچند کتاب بر مسائلی مانند حفاظت از انرژی، مدیریت پسماند، بازیافت و محافظت از طبیعت تأکید کرده است، اما ظرفیت برای تعمیق و گسترش این مفاهیم در کتاب وجود دارد. در پایان، پیشنهادهایی برای ادغام بحث‌های اجتماعی مرتبط با شیمی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
مسئولیت اجتماعی، آموزش شیمی، تحلیل محتوا، کتاب شیمی یایه یازدهم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر