| جایگاه مسئولیت اجتماعی در محتوای کتاب شیمی یازدهم |
| کد مقاله : 1244-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
سارا پورقربان *1، مهشید گلستانه2 1دانشجو معلم 2گروه آموزش شیمی- دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش، تحلیل جایگاه مؤلفۀ مسئولیت اجتماعی در محتوای کتاب درسی شیمی پایۀ یازدهم (چاپ 1404) است. امروزه، آموزش شیمی علاوه بر انتقال مفاهیم تخصصی، بر تربیت شهروندانی مسئول و کنشگر که پیامدهای اجتماعی و زیستمحیطی علم را درک میکنند، تأکید دارد. مسئولیت اجتماعی درک تأثیرات علم شیمی بر جامعه و احساس تعهد برای مشارکت در حل چالشهای مرتبط است که ذیل سواد شیمیایی و آموزش برای توسعۀ پایدار تعریف میشود. این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شده و واحدهای تحلیل آن شامل متون، پرسشها، فعالیتها، جداول و تصاویر کتاب بوده است. یافتهها نشان میدهد که کتاب شیمی یازدهم، از طریق پرداختن به مسائل بومی و جهانی مانند مدیریت منابع تجدیدناپذیر، امنیت غذایی، پسماندهای پلاستیکی و ردپای زیستمحیطی، و نیز ترویج فرهنگ مصرف بهینه و حمایت از فناوریهای سازگار با محیط زیست به مولفه مسئولیت پذیری اجتماعی توجه نموده است. با این حال، تحلیل محتوا حاکی از آن است که توزیع و تأکید بر این مؤلفه در فصول کتاب یکسان نبوده و روندی کاهشی از فصل اول به فصل سوم داشته است. به طور کلی، هرچند کتاب بر مسائلی مانند حفاظت از انرژی، مدیریت پسماند، بازیافت و محافظت از طبیعت تأکید کرده است، اما ظرفیت برای تعمیق و گسترش این مفاهیم در کتاب وجود دارد. در پایان، پیشنهادهایی برای ادغام بحثهای اجتماعی مرتبط با شیمی ارائه شده است. |
| کلیدواژه ها |
| مسئولیت اجتماعی، آموزش شیمی، تحلیل محتوا، کتاب شیمی یایه یازدهم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |