سنجش سطح خوانایی کتب شیمی 1 و 2 با استفاده از تکنیک‌های فلش و گانینگ
کد مقاله : 1245-CHEMCONF7
نویسندگان
الهام منوچهری زاده *
گروه علوم پایه ، دانشگاه فرهنگیان، اهواز
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف سنجش سطح خوانایی کتاب‌های درسی «شیمی (۱)» و «شیمی (۲)» دوره‌ متوسطه دوم، بر پایه دو شاخص معتبر کمی خوانایی فلش و گانینک فوگ انجام شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و دارای ساختار توصیفی- تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه متن کامل کتاب‌های مذکور و نمونه‌های انتخابی شامل بخش‌های ابتدایی، میانی و انتهایی هر کتاب بود. برای هر نمونه، معیارهایی مانند تعداد جملات، میانگین طول جمله، تعداد کلمات دشوار (با بیش از چهار هجا یا دارای واژگان تخصصی)، تعداد هجاها و نسبت آن‌ها به کل متن استخراج گردید. سپس با استفاده از فرمول‌های خوانایی فلش و گانینگ، میزان دشواری متون تعیین شد. یافته‌ها نشان دادند که میانگین نمره خوانایی فلش برای کتاب شیمی (۱) برابر با (۹٫۷۶) و برای کتاب شیمی (۲) برابر با (۹٫۴۲) بوده است. در هر دو مورد، سطح خوانایی بسیار پایین‌تر از آنچه دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم بتوانند به‌راحتی درک کنند، تشخیص داده شد. همچنین میانگین شاخص گانینگ برای شیمی (۱) برابر با (۱۲٫۱۵) و برای شیمی (۲) برابر با (۱۲٫۳۸) به‌دست آمده است که نشان می‌دهد سطح آموزشی لازم برای فهم آن‌ها در حد دوره دانشگاهی است و نه صرفاً دوره متوسطه. افزون بر این، تحلیل توالی متون نشان داد که اصل «از ساده به دشوار» به‌صورت نظام‌مند در تدوین کتاب رعایت نشده و جمله‌ها غالباً بلند، واژگان تخصصی فراوان دارند.
کلیدواژه ها
شیمی 1، شیمی 2، سطح خوانایی، فلش، گانینگ
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر