| اهمیت طراحی محتوای الکترونیکی برای آموزش مفاهیم شیمی سبز و حفاظت از محیط زیست به دانشآموزان |
| کد مقاله : 1246-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
مهدی شعاع1، محمد غفارزاده *2 1دبیر شیمی، تبریز، ایران 2دانشجوی دکتری شیمی معدنی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران |
| چکیده مقاله |
| در این پژوهش، هدف تحلیل و بررسی راهبردهای مؤثر در آموزش شیمی به منظور دستیابی به درک و یادگیری دائمی مفاهیم شیمی برای تمامی افراد است. شیمی سبز بهعنوان یک رویکرد اساسی و مهم در نظام آموزش شیمی میتواند دانش لازم برای حل چالشهای زیستمحیطی و دستیابی به محیط زیستی سالم و تحقق توسعه پایدار را تأمین نماید؛ لذا توجه و تمرکز بر این حوزه در ساختار آموزشی اهمیت بالایی دارد. طراحی محتوای الکترونیکی کارآمد و اثربخش، با بهرهگیری از ارائههای چندرسانهای شامل دیداری و شنیداری، میتواند نقش کلیدی در ایجاد یادگیری معنادار و مؤثر در آموزش شیمی سبز ایفا کند. این پژوهش، ماهیتی کاربردی دارد و هدف تولید و طراحی محتوای الکترونیکی مناسب برای آموزش مفاهیم شیمی سبز به دانشآموزان پایه دهم در مقطع دوم متوسطه است. امروزه با ظهور نیازهای گسترده و نوین در جوامع مختلف، تداوم استفاده از روشهای سنتی در نظام آموزشی دیگر قابل توجیه و تعمیم نیست. یادگیری مبتنی بر رایانه، فناوری اطلاعات، کلاسهای مجازی، کتابخانههای دیجیتال و سایر ابزارهای نوین، مسیر را برای شکلگیری و گسترش شیوههای جدید آموزشی هموار ساختهاند. در این تحقیق بر آن هستیم تا نقش رسانه را در آموزش بلندمدت شیمی مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم. به کارگیری فناوری اطلاعات در عرصه آموزش و پرورش، امروزه به یک ضرورت اجتنابناپذیر تبدیل شده است. یادگیری الکترونیکی نمونه بارز بکارگیری فناوریهای نوین در حوزه آموزش است. محدودیتهای پیشین مربوط به مکان، زمان و سن یادگیرنده که در گذشته غیرقابل دسترس بودند، در شرایط فعلی بهعنوان چالشهای بزرگ مطرح نیستند. |
| کلیدواژه ها |
| شیمی سبز ، محتوای الکترونیـکی ، فناوری اطلاعات ، یادگیریشیمی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |