| بررسی برخی کج فهمی های رایج دانشآموزان متوسطه در درس شیمی و راهکارهای برطرف شدن آنها |
| کد مقاله : 1251-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
سعیده زاهدی * گروه علوم پایه/ دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز/ ایران |
| چکیده مقاله |
| باورهای اشتباه و تصورات نادرست دانشآموزان از محیط پیرامون خود و مفاهیم علمی سبب ایجاد مقاومت در برابر یادگیری صحیح مفاهیم در ذهن آنها میشود. این پیش دانستههای نادرست که در ذهن دانشآموزان شکل میگیرد را کجفهمی مینامند. امروزه کجفهمی در بسیاری از مفاهیم علم شیمی مانع مهمی در مسیر فرایند یاددهی- یادگیری است که سبب بروز مشکلاتی برای بسیاری از دانشآموزان، دانشجومعلمان و معلمان شده است. بنابراین لازم است در ارتباط با هر مطلب یا موضوع تدریس، تمامی چالشهای ذهنی احتمالی و انواع کجفهمیهایی که در ذهن دانشآموز ممکن است بوجود آید بررسی شود و قبل از شروع فرایند تدریس درباره هریک راهکاری ارایه گردد و در کلاس درس این راهکارها اجرا شود. برخی از انواع کجفهمیهایی که دبیران محترم در تدریس شیمی مقطع متوسطه دوم با آن مواجه هستند، از قبیل مفهوم مول و جرم مولی، بازده درصدی و پیوندهای شیمیایی، در این مقاله به آنها پرداخته شده است و علل ایجاد آنها بررسی و راهکارهایی در جهت حل این معضل ارایه گردیده است. |
| کلیدواژه ها |
| کجفهمی، مول، جرم مولی، بازده درصدی، پیوندهای شیمیایی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |