| بررسی محتوای شیمی سبز موجود در کتب علوم تجربی متوسطه اول |
| کد مقاله : 1254-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
فاطمه محمدپور *1، هانیه ایران پور1، فیروزه علویان2 1دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان، ایران 2دانشیار، دکترا فیزیولوژی پزشکی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| بررسی محتوای شیمی سبز موجود در کتابهای علوم دوره متوسطه اول می تواند نمایانگر آن باشد که تا چه میزان به اصول دوازده گانه شیمی سبز در فرآیند آموزش توجه شده است. این بررسی نه تنها میزان آگاهی بخشی به دانش آموزان درباره مفاهیم زیست محیطی و پایدار را مشخص میکند، بلکه میتواند به عنوان نقشه راهی برای مؤلفان کتابهای درسی و دبیران علوم در جهت بازنگری، بهبود یا تولید محتوای غنی تر و کاربردی تر در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، در پژوهش حاضر، محتوای مرتبط با شیمی سبز در بخش شیمی کتابهای علوم تجربی پایه های هفتم، هشتم و نهم مورد بررسی قرار گرفت. برای دستیابی به اهداف پژوهش، ابتدا جدول هدف محتوا بر اساس سرفصلهای آموزشی تنظیم گردید و سپس اصول شیمی سبز مربوط به هر محتوا مشخص شد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. با توجه به نتایج بررسی های انجام شده، از میان سه کتاب علوم تجربی متوسطه اول، به طور میانگین این سه کتاب با 8 اصل از اصول شیمی سبز همخوانی دارد. این نتیجه نشان میدهد که هر چند برخی مفاهیم اولیه در زمینه شیمی سبز به صورت ضمنی در کتاب ها گنجانده شده اند، اما هنوز جای کار زیادی برای تقویت و توسعه آگاهانه این مفاهیم در چارچوب نظام آموزشی وجود دارد. |
| کلیدواژه ها |
| شیمی سبز، بررسی محتوا، علوم تجربی، متوسطه اول |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |