| ابداع الگوهایی برای ساخت تکنیکها (میانبرها) و نکات تستی در سوالات شیمی؛ با تمرکز بر کنکور سراسری |
| کد مقاله : 1257-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
مهرزاد سلیمانی *1، امیرحسین چشمه خاور2 1کارمند اداره آموزش و پرورش ناحیه3 2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش فوق به بررسی چگونگی ابداع تکنیکها و نکات تستی در سوالات شیمی پرداخته و ضمن تبیین روشهای ابداع، آنها را به چهار دسته طبقه بندی کرده است. تمام نکات و تکنیکهایی که قبلا ابداع شده اند و چه آنهایی که در سالهای آینده ابداع خواهند شد، از این دسته بندی تبعیت خواهند کرد. از اهداف پژوهش میتوان به تبیین و تدوین چارچوب برای تسلط بر نکات و تکنیکهای تستی با هدف به کارگیری توسط دبیران کم تجربه؛ آشنایی دانش آموزان با روشهای فوق؛ تقویت خلاقیت و نوآوری در موارد جدید تر اشاره کرد. رویکرد پژوهش فوق، کیفی است. پژوهش فوق از نظر هدف تحقیق، از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و روش به شکل تحلیل مضمون یا تماتیک (TA) است. جامعهی مورد مطالعه سوالات کنکور، سوالات تالیفی و سوالات کتاب های کمک درسی و سوالات آزمونهای آزمایشی است. روش جمع آوری اطلاعات به شکل کتابخانهای و اسنادی است. روش نمونه گیری به شکل نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع نظری است که به وسیله آن بتوانیم سوالاتی را مورد بررسی قرار دهیم که قابلیت این را داشته باشند که از یک روش سریعتر به نام تکنیک یا نکته تستی در حل سوال استفاده کنیم. در تحلیل اطلاعات از تمثیل و استقراء استفاده شده است. یافته ها و نتیجه گیری: درنهایت الگو هایی ارائه شد که به وسیله آن بتوان سایر نکات و تکنیک ها توجیه شود و حتی بر همین مبنا ساخته شوند. |
| کلیدواژه ها |
| تست، سنجش، آموزش شیمی، براون و کلارک |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |