طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی در درس شیمی پایه یازدهم دوره متوسطه
کد مقاله : 1261-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
اشرف میرحیدری *
عضو هیات علمی
چکیده مقاله
سازنده‌گرایی رویکردی به تدریس و یادگیری و مبتنی بر این فرض است که یادگیری حاصل ساختن ذهن است و دانش آموزان با ترکیب و تطبیق اطلاعات جدید با یکدیگر و با آنچه قبلاً می‌دانسته اند، یاد می‌گیرند. این نظریه، بر ساخت دانش توسط دانش-آموزان به صورت انفرادی یا اجتماعی تاکید دارد، بنابراین تدریس در این رویکرد می‌بایست مشارکتی بوده و از تلقی آنها به عنوان امری بیرونی اجتناب گردد. یکی از دروس حائز اهمیت و پرکاربرد این رویکرد آموزش شیمی می‌باشد لذا هدف این مقاله توضیح و تبیین نظریه سازنده گرایی در قالب یک طراحی آموزشی بوده و سعی شده تا با بهره گیری از الگوی تدریس ری اکت که شامل مراحلی همچون؛ ارتباط، تجربه کردن، بکاربستن، اشتراک گذاری، انتقال به موقعیت جدید و سنجش آموخته ها می باشد، طراحی موقعیتهای یادگیری به صورتی شکل بگیرد تا محیط یادگیری را فعال، تدریس را مشارکتی و تولید دانش را به صورت فردی و گروهی در دل فعالیتهای کلاس ایجاد نماید .
کلیدواژه ها
طراحی آموزشی، آموزش شیمی، رویکرد سازنده گرایی، الگوی تدریس ری اکت.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر