کاربرد کمیکهای مفهومی خالق در آموزش ساختار لوییس پایه دهم .
کد مقاله : 1262-CHEMCONF7
نویسندگان
تینا جهان تیغ *1، محی الدین صفرزایی2، مهدیه اربابی3
1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
2استاد، دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان
3دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش با استفاده از کمیکهای آموزشی و روایت داستانی بر یادگیری مفهوم
»ساختار لوییس« در میان دانشآموزان پایه دهم انجام شد. پژوهش بهصورت شبهآزمایشی با دو گروه کنترل
و آزمایش اجرا شد. از میان دانشآموزان یک دبیرستان دخترانه در شهرستان ایرانشهر، ۶۰ نفر بهطور تصادفی
در دو گروه ۳۰ نفره قرار گرفتند. گروه آزمایش مبحث ساختار لوییس را از طریق کمیک و داستانهای آموزشی
همراه با فعالیتهای دیداری و گروهی فراگرفت، در حالیکه گروه کنترل همان مبحث را با روش سنتی
آموخت. پس از سه جلسه آموزش و ده روز فاصله از مداخالت، آزمونی با هفت سؤال چندگزینهای برای سنجش
درک مفهومی برگزار شد. نتایج آزمون t مستقل نشان داد میانگین نمرات گروه آزمایش بهطور معناداری باالتر
از گروه کنترل بود )001.0 < p ،37.1 = d )همچنین، مصاحبههای کیفی نشان دادند که آموزش مبتنی
بر کمیک موجب افزایش انگیزه، درک عینیتر و ماندگاری بیشتر مطالب در حافظه دانشآموزان شد. در
مجموع، یافتهها نشان میدهد استفاده از کمیک و روایت داستانی روشی خالق و مؤثر برای بهبود یادگیری
مفاهیم شیمی است.
کلیدواژه ها
کمیک مفهومی، شیمی دهم، ساختار لوییس، یادگیری مفهومی، آموزش خلاق.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر