| مقایسه اثربخشی آزمایشگاههای مجازی و حضوری در آموزش واکنش های شیمیایی ساده و نگهداری یادگیری.. |
| کد مقاله : 1266-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
تینا جهان تیغ *1، سمانه وحید2، پرنیا محبی نیا3، فاطمه بهزادی پور3 1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان 2استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان 3دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آزمایشگاه مجازی در آموزش واکنشهای شیمیایی ساده و مقایسه آن با آزمایش حضوری در میزان نگهداری یادگیری انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایههای دهم تا دوازدهم رشته علوم تجربی دبیرستان دخترانه دانشگاه زابل در سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۳ بود. نمونهای ۵1 نفره با روش دردسترس داوطلبانه انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامهای محققساخته با چهار گویه در مقیاس پنجدرجهای لیکرت گردآوری شد که مؤلفههای درک مفاهیم علمی، نگهداری یادگیری، انگیزه و علاقهمندی، و تجربیات عملی و اجتماعی را سنجید. روایی ابزار با نظر ۷ نفر از دبیران شیمی تأیید شد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه گردید. تحلیل دادهها با آزمون t تکنمونهای و نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد آزمایشگاه مجازی در مؤلفه درک مفاهیم علمی (میانگین18/4) عملکرد مطلوبی داشته، اما در نگهداری یادگیری (36/3)، انگیزه و علاقهمندی (58/2) و تجربیات عملی و اجتماعی (32/2) ضعیفتر عمل کرده است. استفاده تلفیقی از آزمایشگاه مجازی برای آموزش مفاهیم نظری و آزمایش حضوری برای تقویت یادگیری عملی، انگیزشی و اجتماعی بهعنوان راهکاری مؤثر در آموزش شیمی پیشنهاد میشود. |
| کلیدواژه ها |
| آزمایش حضوری، آزمایشگاه مجازی، آموزش شیمی، نگهداری یادگیری. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |