| مروری بر آموزش شیمی به دانشآموزان نابینا و ناشنوا |
| کد مقاله : 1268-CHEMCONF7 (R2) |
| نویسندگان |
|
آرزو عمرزاده تنها1، محی الدین صفرزایی *2، معصومه کیخا3 1_ 2مدرس دانشگاه فرهنگیان 3دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف بررسی و ارائه راهکارهای مؤثر برای آموزش مفاهیم شیمی به دانشآموزان نابینا و ناشنوا انجام شده است. مسئله اصلی مطالعه، محدودیتهای این گروه از دانشآموزان در دسترسی به منابع دیداری و شنیداری است که یادگیری شیمی را بهعنوان دانشی متکی بر نمودارها، مدلها و آزمایشهای عملی با چالش جدی مواجه میسازد. در این راستا، روش تحقیق به صورت مروری ـ تحلیلی و با بررسی منابع معتبر ملی و بینالمللی انجام شد. نتایج نشان داد که بهرهگیری از ابزارهای لمسی نظیر مدلهای سهبعدی برجسته، استفاده از زبان اشاره علمی استاندارد، ویدئوهای زیرنویسدار، نرمافزارهای تعاملی و طراحی آزمایشگاههای ایمن و دسترسپذیر میتواند درک مفاهیم انتزاعی شیمی را برای نابینایان و ناشنوایان بهطور قابل توجهی افزایش دهد. بر اساس شواهد مرورشده، میزان موفقیت این روشها در ارتقای یادگیری و کاهش شکاف آموزشی قابل توجه بوده و موجب افزایش اعتمادبهنفس و مشارکت فعال این دانشآموزان در کلاسهای شیمی شده است. این یافتهها نشان میدهد که آموزش فراگیرشیمی نه تنها امکانپذیر است بلکه با برنامهریزی مناسب، به تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در گروههای دارای نیاز ویژه کمک میکند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش شیمی، نابینایان، ناشنوایان، آموزش فراگیر، مدلهای سهبعدی، زبان اشاره علمی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |