| از مولکول تا معنا : الگوسازی تربیتی در آموزش شیمی با محوریت آب |
| کد مقاله : 1272-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
سیدروحالله میرشفیعی *1، حسین بارانی بیرانوند2، زهره عارفی فر3 1عضو هیئت علمب دانشگاه فرهنگیان اصفهان 2هیأت علمی 3آموزگار آموزش و پرورش شهر اصفهان |
| چکیده مقاله |
| آب، در عین سادگی مولکولی، حامل پیچیدهترین پیامهای تربیتی در آفرینش است. این مقاله با هدف طراحی الگوی تربیتی برای آموزش مبحث آب در شیمی عمومی، با تکیه بر مفاهیم قرآنی، روایی، اخلاقی و علمی، به رویکردی سهمرحلهای پرداخته است: نخست، تذکر به خالقیت و جمال آفرینش از طریق تأمل در ساختار و رفتارهای فیزیکی آب؛ دوم، تطبیق صفات شیمیایی آب با اسماء الهی برای پیوند علم و ایمان؛ و سوم، الگوبرداری اخلاقی از صفات آب برای تربیت انسانهایی زلال، فروتن، انعطافپذیر و حیاتبخش. روش پژوهش، کیفی و تحلیلی بوده و با بهرهگیری از منابع قرآنی، روایی و علمی، به تحلیل تربیتی ویژگیهای آب پرداخته است. یافتهها نشان میدهد که آموزش شیمی میتواند بستری برای تربیت توحیدی، اخلاقی و اجتماعی باشد، بهشرط آنکه معلم از سطح ماده به افق معنا حرکت کند. این الگو، کلاس شیمی را از فضای صرفاً علمی به مجرای هدایت و رشد تبدیل میکند و نقش معلم را از یک مدرس به یک مربی الهی ارتقا میبخشد. |
| کلیدواژه ها |
| آب، آموزش شیمی، تربیت الهی، صفات الهی، الگوبرداری اخلاقی، تلفیق علم و دین. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |