مطالعه‌ تطبیقی پیوند علم شیمی و نانو در برنامه‌ریزی درسی شیمی دبیرستان
کد مقاله : 1273-CHEMCONF7
نویسندگان
محمد غفارزاده *1، مهدی شعاع2
1دانشجوی دکتری شیمی معدنی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2دبیر شیمی، تبریز، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تلفیق آموزش علم و فناوری نانو در برنامه درسی شیمی دوره دبیرستان و ارائه راهکارهای عملی بر اساس مطالعه تطبیقی تجارب کشورهای پیشرو شامل ایالات متحده و استرالیا انجام شد. روش تحقیق به کار گرفته شده در این مطالعه، توصیفی-پیمایشی بود و جامعه آماری پژوهش شامل برنامه‌های درسی دانشگاه‌های میشیگان، ویرجینیا، سن خوزه، پوردو و لا تروبه به همراه متخصصان برنامه‌ریزی درسی و آموزش شیمی ایران بود. داده‌های مورد نیاز برای مطالعه اسنادی و مصاحبه ساختاریافته با 25 متخصص گردآوری شد و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته‌های حاصل از مطالعه تطبیقی، چهار طرح درس جامع شامل "آشنایی با مقیاس نانو و اندازه‌گیری"، "نانوذرات و خواص وابسته به اندازه"، "کاربردهای فناوری نانو در صنعت و پزشکی" و "ابزارهای شناسایی و تصویربرداری در مقیاس نانو" طراحی و تدوین شد. نتایج به دست آمده از نظرسنجی متخصصان نشان داد که 87 درصد از آنان ورود این مفاهیم را به برنامه درسی شیمی ضروری دانسته و بیشترین اولویت را به طرح درس "مقیاس نانو و اندازه‌گیری" با 85 درصد موافقت اختصاص دادند. این مطالعه موفق به طراحی و ارائه الگویی کاربردی و بومی برای تلفیق مؤثر مفاهیم نانو در برنامه درسی شیمی دوره دبیرستان با قابلیت اجرایی بالا شد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی تلفیقی، علم و فناوری نانو، آموزش شیمی، دوره دبیرستان، مطالعه تطبیقی، طرح درس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر