| نقش فناوریهای نوین در آموزش شیمی سبز و پیوند آن با سبک یادگیری نسل Z |
| کد مقاله : 1283-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
سید محمد جواد حسینی زاده * دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| در دهههای اخیر، بحرانهای زیستمحیطی، مصرف بیرویه منابع و گسترش آلایندهها سبب شده است که مفهوم «شیمی سبز» بهعنوان یکی از ارکان توسعه پایدار در علوم شیمی مطرح شود. آموزش شیمی سبز، نهتنها بر آموزش واکنشها و فرآیندهای کمخطر و سازگار با محیط زیست تأکید دارد، بلکه میکوشد نگرشی اخلاقی و زیستمحیطی در دانشآموزان و دانشجویان ایجاد کند. از سوی دیگر، ورود نسل Z (متولدین حدود سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰) با ویژگیهای شناختی و دیجیتال خاص خود، چالشهای تازهای برای آموزش شیمی به وجود آورده است. این نسل با فناوری دیجیتال رشد کرده و یادگیری آنها بر پایه تعامل، تصویر، سرعت و دسترسی آزاد به دادهها شکل گرفته است. در این میان، تلفیق شیمی سبز با فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و یادگیری ترکیبی (Blended Learning)، فرصت تازهای برای تحول در نظام آموزشی فراهم کرده است. این مقاله مروری با بررسی منابع فارسی و انگلیسی اخیر (۲۰۱۵–۲۰۲۵)، به تحلیل نقش فناوریهای نو در آموزش شیمی سبز و بررسی چگونگی انطباق آن با سبک یادگیری نسل Z میپردازد. نتایج پژوهشهای اخیر نشان میدهد که بهرهگیری از فناوریهای نوین میتواند موجب ارتقای تفکر انتقادی، افزایش انگیزش در یادگیری، و تقویت رفتارهای زیستمحیطی پایدار در میان دانشآموزان شود. در پایان، پیشنهادهایی برای بومیسازی آموزش شیمی سبز در نظام آموزشی ایران ارائه میشود. |
| کلیدواژه ها |
| شیمی سبز، آموزش نوین، نسل Z، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، آموزش ترکیبی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |